Kundregler är till för att skapa påminnelser och spärrar för olika beteenden i programmet. Det går att använda sig av en standardkundregel som tillämpas även om kundregeln inte väljs in på kunden. Om det är vissa fält som alltid ska vara tvingande för att inte missa att fylla i viss information som exempelvis resultatenhet på kund eller order så används med fördel standardkundregler. Specifika kundregler kan också skapas och sättas på kundkortet eftersom kunder även kan ha olika krav på vilken information som måste finnas med på fakturan. Det kan exempelvis handla om att ett beställningsnummer kanske måste anges eller en speciell påminnelsetext behöver dyka upp för just den kunden. Genom att hitta dessa regler går det därför att förhindra fel information i systemet.
Om kundregler ska användas ställs det in under Inställningar / Anpassningar.
Skapa kundregler
Kundregler läggs upp under Inställningar / Kundregler. Den regel som heter Standard tillämpas på alla kunder som får den kundregeln tilldelad, men även på de kunder som inte får någon kundregel alls.
Meddelanden
Det går att skapa meddelanden som dyker upp när en order sätts till åtgärdad och/eller kvitterad. Kan exempelvis vara ett meddelande om att kontrollera att alla leverantörsfakturor kommit med innan kvittering görs.
Regler
Här skapas regler för specifika kolumner på kunder eller orders. Klicka på för att skapa en ny regel.
Meddelande Text som visas under kolumnen som regeln gäller, både vid spärr och påminnelse. Om det gäller en kontroll där spärr görs vid åtgärdande eller kvittering av order så kommer det meddelandet upp som text i pop-up rutan.
Kontrollera åtgärd vid Här bestäms i vilket steg kontrollen ska göras, antingen vid Skapande, Innan arbetet påbörjas, vid åtgärdande av order eller vid kvittering av order.
Åtgärd Här bestäms huruvida användaren ska spärras från att komma vidare (obligatoriskt) eller enbart få en påminnelse.
Tabell Bestämmer om det är ordern, anläggningen, kunden eller avtalets värden som ska kontrolleras.
Kolumn Vilken kolumn det är som ska kontrolleras och som meddelandet ska knytas till.
I ovan exempel så är reglerna satta att:
- När ny order(tabell) skapas(kontrollera åtgärd vid) är fälten kostnadsbärare(kolumn) och Vår referens(kolumn) obligatoriska(åtgärd).
- När ny kund skapas så är kolumnen Kategori obligatorisk
- När en order byter status till åtgärdad så kontrolleras det så att fältet Utfört arbete har något värde, om inte dyker meddelandet i beskrivningen upp.
- När en order kvitteras så kommer en påminnelsetext Är alla leverantörsfakturor med?
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.