Resultatenheter används för uppföljning av olika delar av företaget. Det skulle kunna vara olika avdelningar, orter eller marknader. Resultatenhet kan väljas på en arbetsorder, men kan även väljas per orderrad. Det skulle kunna vara t.ex. om en arbetsorder delas över flera avdelningar.
Exempel 1
Ett företag är verksamt på flera orter och har olika avdelningar baserat på de anställdas yrkeskategori.
Kyla | El | Ventilation | |
Stockholm | Res. 1 | Res. 2 | Res. 3 |
Göteborg | Res. 4 | Res. 5 | Res. 6 |
Malmö | Res. 7 | Res. 8 | Res. 9 |
Exempel 2
Ett företag jobbar med olika kundsegment och har olika avdelningar baserat på typ av arbete.
Service | Projekt | |
Företagskunder | Res. 1 | Res. 2 |
Kommunala kunder | Res. 3 | Res. 4 |
Privatkunder | Res. 5 | Res. 6 |
Regler för resultatenhet
För ett smidigt arbetssätt kan resultatenheten läggas upp på förhand, så läggs den sedan på arbetsordern.
Kund Resultatenheten kan väljas in på en kund, kan användas om resultatenhet används för olika kundsegment.
Företag Under Inställningar / Företag / Faktura kan resultatenhet anges om resultatenhet används i olika filialer.
Anställd Under Register / Anställda / Anställningsuppgifter kan resultatenhet väljas in, då läggs den anställdes resultatenhet på orderraden när den skapas.
Anpassad SDF har möjlighet att anpassa reglerna för hur resultatenheten väljs in på order.
Andra dimensioner
Det finns även möjlighet att ange kostnadsbärare och konto för ytterligare uppföljning.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.