Börja med att installera SDF på din server (det kan vara en vanlig dator, det viktigaste är att ta backup på filerna. Det kan även vara bra att komplettera med en UPS för att säkra upp driften), om du använder SDF Online är det viktigt att datorn är på dygnet runt. Om du använder SDF Cloud och vi tar hand om programmen är det bara att logga in med de uppgifter du fått vid beställning.
När programmet är installerat är det några inställningar som är extra viktiga att göra. Tryck på Inställningar och sedan Företag. Börja med att gå in under Företag och skriv i adress, samt eventuella företagscertifieringar. Fyll även i inställningar för e-post och koppling till ekonomisystem under fliken Kommunikation. Om du inte har dessa uppgifter kan du vänta tills senare.
Fortsätt sedan till Konton, här ställer du in försäljningskonton. Som standard är de vanligaste kontona inlagda enligt BAS. Byt nummer om du använder några andra kontonummer eller lägg till de som saknas. Du kanske har ett avvikande konto för bilkostnad?
Gå därefter in på Faktura, här gör du inställningarna för fakturan. Inställningarna används även för vissa exporter av order till ekonomisystem. Gå igenom och kontrollera att inställningarna stämmer med hur fakturan skall se ut. Vill du att ditt artikelnummer skall synas på fakturan? Skall utförd åtgärd visas, eller bara arbetsbeskrivningen?
Dessa var de viktigaste inställningarna, eftersom de har med faktureringen att göra. Klicka igenom övriga inställningar och kontrollera att det ser bra ut.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.