Prisbilder är en uppsättning regler för hur priserna skall räknas ut. De kunder som har samma regler för prissättning kan använda samma prisbild. Det skulle kunna vara "avtalskunder med 10% rabatt på material". I vissa fal kan en prisbild behöva vara per kund beroende på vad som är överenskommet.
Prisbilder kan även användas för intern arbetsorder, då är artiklarna t.ex. Sjuk och Semester istället för Ordinarie arbetstid.
Prioritet av prissättning
Det finns en prioritetsordning över vilken prissättningsregel som skall användas.
- I första hand används priset som är satt på prisrad
- Om artikeln inte finns upplagd där används priset från prisgrupp
- Finns artikeln varken på prisrad eller prisgrupp används den generella inställningen på prisbilden
Skapa prisbild
Om du redan har en prisbild att utgå ifrån kan du öppna den ursprungliga prisbilden och högerklicka på bakgrunden, sedan välja kopiera prisbild. Därefter stänger du den öppna prisbilden och väljer att redigera kopian istället.
Om du inte har någon prisbild att utgå ifrån skapar du en ny prisbild med som vanligt.
Generella påslag och rabatter
Under fliken Prisbild väljer du de Generella påslag och Generella rabattsatser. Det innebär att om du inte skriver in ett eget pris på orderraden och artikeln inte finns med på Prisrader eller Materialgrupper kommer denna regel att användas.
Intern-markeringen används om resurs/tjänst eller material skall markeras som intern på orderraden. Det innebär att de inte kommer med vid fakturering.
Gör påslag på nettopris hämtat från löneart uppdateras
Pris på Resurser/Tjänster och Pris på Material används för att ange om prissättningen skall utgå från inköpspris, listpris eller försäljningspris.
Standardleverantör används om du skall utgå från en leverantörs prislista. När en orderrad skapas kontrolleras först om artikelnummer finns hos standardleverantör, i så fall används det priset. Finns det t.ex. två leverantörer med samma artikelnummer, så används alltid priset från standardleverantören.
Påslag och rabatt
Om du lägger på 50% på ditt inköpspris och sedan ger 10% rabatt skapar du en prisbild med dessa inställningar. Tänk på att sätta Pris på material till Nettopris, annars sker påslaget på försäljningspriset.
Prisrader
Artiklarna som läggs upp under prisrader syns även under snabbinmatning på arbetsorder. Om det är flera materialartiklar som skall rabatteras, använd istället materialgrupper. Prisraderna syns även per artikel i artikelregistret.
Kostnad Artikelns benämning.
Nettopris Inköpspriset på artikeln.
Förs.pris Försäljningspriset på prisraden.
Påslag Påslag på det pris som angetts på prisbildens framsida, Nettopris/Listpris/Försäljningspris.
Rabatt Rabatt på prisraden.
Intern Prisraden blir markerad som intern på orderrad.
Position Anger i vilken ordning som prisraden skall visas i snabbinmatning.
Åtgärd Möjlighet att ange utförd åtgärd kopplad till orderraden.
Obligatorisk åtgärd Om prisraden läggs till som orderrad på en order måste åtgärd anges. På intern prisbild kan det vara bra att markera frånvaro med obligatorisk åtgärd.
Auto.orderrad En orderrad skapas automatiskt när en arbetsorder med prisbilden skapas.
Check in-knapp Ersätter inmatningen av antal med en stämpelklocka i SDF ServiceOnline.
Lägst värde Minsta debitering, kan t.ex. användas för tid att minsta debitering är 1 tim.
Avrundning Om du t.ex. avrundar upp till närmsta halvtimme (0,5) anger du 0,5 i avrundning.
Kategori på anställd Syns först när du öppnar prisraden, men där kan du ange om prisraden endast skall synas för en viss kategori av anställda.
Prisgrupper
Under Prisgrupper anger du om materialgrupper skall ha rabatt eller påslag i %.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.