Inställningar
För att komma igång med KundOnline så behöver ni först och främst beställa KundOnlinemodulen hos oss. Vi uppdaterar då er licensfil, som behöver läsas in i ert program. Hur detta görs skiljer sig åt beroende på om ni har programmet installerat på en egen Server eller om ni har det installerat i vår Moln-tjänst.
Server:
- Ni läser själva in den nya licensfilen, efter beställning av KundOnlinemodulen, i SDF Servicesystem. Detta kan göras både på Server- och Klientdator.
- Starta KundOnline tjänsten på den Server där SDF Servicesystem är installerat. Detta genom att gå in på TjansterConfig och sedan Starta KundOnLine (KundOnLine). Detta hjälper vi er gärna med.
- Se till att port 49148 är öppnad i brandväggen.
Cloud:
- Vi uppdaterar er licensfil efter er beställning av KundOnlinemodulen.
- Vi startar KundOnlinetjänsten och uppdaterar ert program.
När licensfilen är uppdaterad får ni möjlighet att börja skapa Användarkonton till era kunder, och när KundOnlinetjänsten är startad så har användarna möjlighet att logga in och börja använda tjänsten.
Skapa användarkonton till KundOnline
För att era kunder ska kunna få tillgång till KundOnline portalen så behöver det upprättas konton för varje aktuell kund. Detta görs i SDF Servicesystem genom att gå in på Inställningar och Support / System / KundOnline / Användare.
Lägg till nytt användarkonto Klicka på för att skapa ett nytt användarkonto och ange användarkontots namn. Ge sedan användaren ett Anv.namn och Lösen.
Order direkt Fylls i om en felanmälan som användaren gör i SDF KundOnline ska generera en order direkt i ert SDF Servicesystem. Denna hamnar då på den anläggningen som kunden skapar felanmälan på, med status Planerad.
Dölj utf. åtg Fylls i om ni inte önskar att användaren ska se Utförd Åtgärd på order.
Visa inköpspriser på projekt Fylls i om användaren ska kunna se inköpspriset på rader som hör till projekt.
Visa inköpspris på orderrad Fylls i om användaren ska kunna se inköpspriset på artiklar på orderraderna på en order.
Koppla Anläggningar och/eller Projekt till Användarkonton
När en kund har ett användarkonto så kan du sedan koppla användarkontot till de anläggningar och projekt som den ska kunna rapportera felanmälningar till.
Koppla Anläggningar
Markera ett Användarkonto och välj sedan ingående anläggningar genom att trycka på bredvid Anläggningar. Där klickar du på kikaren för att välja kund. Välj Visa för att se alla anläggningar som tillhör den valda kunden, Ingår bestämmer sedan vilka anläggningar som användaren ska kunna se i KundOnline. För att inte få fram alla anläggningar så går det att specificera sökningen på Namn, Ort, Referensnr., Kategorier och Aktiva.
Koppla Projekt
För att koppla projekt till en användare så markeras ett Användarkonto och fliken Projekt i den nedre rutan väljs. Välj ingående projekt genom att trycka på bredvid Projekt så dyker alla aktiva projekt upp, använd Filter för att göra sökningen mer specifik.
Generella inställningar
För att ställa in generella inställningar, som gäller alla era användare av KundOnline, går du in på Support / System / KundOnline / Diverse.
Server
Gräns före time out (minuter) Vid inaktivitet så loggas användaren ut efter det antal minuter som uppges här.
Port Den port som används för tjänsten KundOnline om SDF är installerat på en egen Server. Denna port behöver vara öppen i brandväggen för att användarna ska komma åt tjänsten utifrån.
Diverse
Visa orderrader Gör så att alla användare av KundOnline kan se orderrader på deras order.
E-post för felanmälningar Om alla felanmälningar även ska skickas via e-post så anges en sådan här.
Kopia till vår referens Om det ska skickas en e-postkopia, på felanmälan, till personen som är vald på Kund/ Fakturauppgifter / Vår referens.
Visa Statistik Ger alla användare en extra flik i KundOnline där de kan se en lista på alla deras anmälda orders på sina anläggningar. De ser även värdet på sina order.
Visa Kalender Ger alla användare en extra flik i KundOnline där de kan se en Kalender över alla order.
Dölj makulerade ordrar Gör så att användarna inte har möjlighet att se de felanmälningar/order som har blivit nekade, eller makulerade i efterhand.
Webbadress till KundOnline
Adressen som Användarna sedan kan använda för att komma åt KundOnlineportalen finns under Inställningar och Support / Om / KundOnline.
Hantering av Felanmälningar
När alla inställningar är på plats och kunderna har tillgång till portalen så kan de sätta igång att börja skapa felanmälningar. Beroende på vilka inställningar som har gjorts så ser hanteringen lite olika ut. Läs informationen om inställningar här ovan för vardera användarkonto, eller de generella inställningarna för att förstå skillnaden på dessa.
Om inte Order direkt är valt på en användare skapas istället en Felanmälan som hamnar under Service / Felanmälningar (antal). Alla Felanmälningar som det inte har skapats en order på ännu finns i en lista där.
För att Skapa en order av felanmälan klickar du på det vita bladet . Ska Felanmälan Avslås klickar du istället på bladet som är överkryssat.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.